
Trøbbel med BankID
Det er for tiden utfordringer med BankID!
BankID opplever nå en del tregheter og driftsproblemer etter at BankID byttet leverandør. Det er spesielt ved bruk av kodebrikken at dette oppstår, BankID på mobil fungerer som normalt. Hovedprioriteten til Vipps som leverandør av BankID, er å stabilisere tjenestene så raskt som mulig, i tett samarbeid med driftsleverandør.
Dersom du opplever problemer, kan du prøve igjen senere eller benytte BankID på mobil.
Her kan du holde deg oppdatert på når det er trøbbel med BankID
Pass opp for svindel!
Vi ser også at noen utnytter treghetene til å forsøke svindel. Hvis du får en SMS eller e-post som sier at du må "sikre din BankID" eller noe lignende, slett den med en gang!
Dette er svindel. Du må aldri, selv ikke hvis det er "statsministeren" som er avsender av meldingen, oppgi koder og passord til BankID.
Spørsmål ? Her er svar fra BankID
Hva skal jeg gjøre ved feilmelding eller hvis BankID "henger"?
Hvor lenge skal dette vare?
Hvor mye brukes BankID?
BankID er hele Norges ID-løsning med 4,3 millioner brukere, hvorav 2,4 millioner har BankID på mobil. BankID er en elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå for sikker identifisering og signering på nett. BankID benyttes til alt fra nettbank til offentlige tjenester.
Så langt i år er det gjennomført 875 millioner BankID-innlogginger og -signeringer, mot 840 millioner året før. Det betyr at BankID brukes rundt 2,5 millioner ganger hver dag, og bruken av BankID øker år for år. Med bytte av leverandør har BankID-tjenestene fått en nødvendig oppgradering til en ny og moderne plattform som kan gi mer stabile tjenester også i fremtiden.
Hvordan oppleves problemene?
Hvorfor er det problemer, og når blir de løst?
Hvorfor er det problemer, BankID har fungert så bra tidligere?
BankID har nylig skiftet driftsleverandør for å få en ny og moderne plattform som gjør at tjenestene skal være rustet for økt bruk og bedre stabilitet fremover. Selve overgangen og dagene etter flytting til nytt miljø gikk fint, men i desember har BankID med app/brikke hatt begrenset tilgjengelighet hver dag når trafikken blir høy. Det jobbes intensivt fra både Vipps og leverandør med ekstra ressurser på plass for å finne og fikse feilen. Dessverre har man ikke kommet frem til hva feilen er ennå.
Sikkerheten i løsningen er svært viktig å ivareta. Derfor er det viktig å trå varsomt mens man justerer, slik at man ikke får følgefeil. Hovedfokus er å rette driftsutfordringene så fort som mulig. Som leverandør av BankID beklager vi at dette oppleves som frustrerende, og vi kan bare be om at dere som bruker BankID har litt tålmodighet frem til løsningen er fullstendig stabil igjen.