BankID-app

Hva er BankID-app?

BankID-appen er en app du kan laste ned på mobiltelefonen din og som gjør både innlogging og signering med BankID enda enklere og tryggere. Med appen kan du identifisere deg helt uten at du behøver å finne frem kodebrikken.

BankID-appen er ekstra trygt fordi du også kan beskytte telefonen med en kode og fordi du alltid mottar varsel på mobilen som du må godkjenne. Ikke minst har du som regel alltid mobilen i nærheten av deg.

 

BankID på mobil – fases ut fra høsten 2022

BankID-appen vil ta over for BankID på mobil. Utfasingen av BankID på mobil starter allerede fra høsten av. Du vil fortsatt kunne bruke BankID på mobil en god stund til, men vi anbefaler at du tar i bruk BankID-appen så snart som mulig.

Fra 1. september 2022 stoppes nemlig muligheten for aktivering av BankID på mobil. Det betyr at dersom du mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort etter 1. september, så vil du ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt.

Så ikke vent – ta i bruk BankID-appen i dag!

 

Fordeler med BankID-app

  • Raskere innlogging
  • Økt sikkerhet
  • Brukervennlig
  • Du slipper kodebrikken

 

Slik kommer du i gang med BankID-appen:

 

Last ned BankID-appen på din mobiltelefon

  • iPhone - må ha operativsystemet iOS 12 eller nyere på mobilen
  • Android - må ha operativsystemet Android 6 eller nyere på mobilen

 

Aktivering av BankID-appen

 

Slik bruker du BankID-appen

  • Velg BankID, ikke "BankID på mobil"
  • Velg BankID-app som metode
  • Godkjenn varsel på mobilen
  • Bekreft innloggingen ved å skrive inn BankID-passordet ditt
    (snart vil det også være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode) 

 

Spørsmål og svar om BankID-app

Hva gjør jeg hvis det feiler?

Har du BankID fra en annen bank enn oss, kan det være grunne til at det feiler. Det kan også være hvis du har måtte aktivisere BankID på nytt. Da må du vente 7 dager.

Får du det fortsatt ikke til? Kontakt oss gjerne på tlf 73 85 50 00.

Må jeg fortsatt beholde kodebrikken når jeg nå har BankID-appen?
Ja, du kan ikke kaste kodebrikken din. Selv om du kan klare deg med BankID-appen i det daglige, trenger du fortsatt kodebrikken. Kodebrikken må man av og til bruke, så ta vare på den - for din sikkerhet.
Hva må jeg gjøre hvis jeg kjøper ny mobil?
Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Last ned BankID-appen på den nye mobilen din, og aktiver appen med BankID-appen på den gamle mobilen. Så er BankID-appen klar på ny mobil.
Kan jeg fortsatt bruke BankID på mobil?
Ja, du kan fortsatt bruke BankID på mobil i en god stund fremover, selv om du aktiverer BankID-appen.
Må jeg alltid inn med passordet ved godkjenning?
Ja, pr. nå må du det. Men i planen ligger utvikling av BankID-appen slik at du vil kunne bruke biometri (ansikt- eller fingergodkjenning) eller PIN-kode. 
Kan BankID-appen aktiveres med utenlandsk operatør/SIM-kort?
Nei - du må ha et norsk mobilnummer for å aktivere BankID-app.