Slik oppdager du falske nettbutikker

Tekst: Frende Forsikring (Frende.no)

November er den store handelsmåneden og tusenvis av nordmenn gjør gode kupp i førjulstida på nett. Tidligere måtte du vente til selve Black Friday eller Cyber Monday for å få de gode rabattene. Nå starter den ville handelsperioden allerede 1. november med Black Month. Tilbudene er mange, og slik unngår du å gå i svindelfella.

Økt netthandel betyr et hav av muligheter for svindlere. De er klare til å lure deg som er ute etter å gjøre et julegavekupp. Ifølge Klarna sin undersøkelse har 300 000 nordmenn blitt lurt av falske nettbutikker. Dette tilsvarer hele 9 prosent av nordmenn som handler på nett.

Tegn på en useriøs nettbutikk

  • manglende kontaktinfo
  • ingen sikkerhetssertifikat (mangler hengelås-ikon før url)
  • usannsynlige gode tilbud
  • kun dårlige omtaler på trustpilot

Innboforsikring

list_alt_check

Alle kan være uheldige

Har TV-en falt i gulvet eller har barna vannet PC-en? Pust med magen.

id_card

Du er sikret ved ID-tyveri.

150 000 nordmenn har blitt frastjålet sin identitet de siste årene.

person_pin

Hjelp ved nettmisbruk

Inkludert i innboforsikringen - helt uten ekstra kostnad.

Beskytt stort og smått du eier mot tyveri og skade - både hjemme og ute i verden. Dette er forsikringen alle må ha. Les mer om forsikringen på frende sine sider

Se vilkår

Vær skeptisk til annonser i sosiale medier

Svindlere har blitt stadig flinkere til å lage innhold som ser profesjonelt ut. I både Facebook og Instagram annonserer de ofte med stilrene bilder for å markedsføre falske nettbutikker for blant annet klær og smykker. For å virke troverdige legger de gjerne til oppdiktede anmeldelser som skryter av produktene. Ved hjelp av kunstig intelligens er det også heller ikke skrivefeil å finne verken i annonser eller på nettsidene. Så her er det viktig å følge godt med!

Målet er å lokke deg inn på falske nettsider for å hente ut opplysninger fra deg. Varene de reklamerer for er ofte svært populære og prises lavere enn hos seriøse aktører. Men i stedet for å få varen du bestiller, risikerer du å motta noe helt annet, eller ingenting. Samtidig kan både personopplysninger og kortinformasjon bli misbrukt eller videresolgt til andre kriminelle. Det viktigste rådet for å unngå å bli lurt på under Black Month er gammelt, men fortsatt like gyldig: Bruk hodet og sunn fornuft. I et hav av tilbud som nesten er for gode til å være sanne, finnes svindlerne som prøver å lure deg inn. Det kan koste deg mye mer enn hva du sparer på «tilbudet».

Slik handler du trygt på nettet

  1. Gjør et Google-søk før du handler i en ukjent nettbutikk. Les anmeldelser fra andre brukere på Trustpilot.
  2. Stopp og tenk deg om før du betaler for en vare eller en tjeneste på forskudd. Bruk heller kredittkort og betalingsløsninger som Klarna og Paypal.
  3. Sjekk Forbrukertilsynet sin liste over falske nettbutikker.
  4. Ikke oppgi personlige opplysninger mer enn aller høyst nødvendig.
  5. Når du har betalt for en vare på nettet, sørg for at kortopplysningene dine ikke blir lagret på nettbutikken. Ofte blir du spurt om du vil lagre kortopplysningene. Svar nei til dette.
  6. Vil du sjekke om urlen er ekte? Dette kan du gjøre på Virustotal eller Sitesafefy.
  7. Fant du et kampanjetilbud? Skriv inn hele nettadressen, i stedet for å klikke på lenker fra kampanjer på nettet eller sosiale medier.

 

Lar vi oss lure?

  • 1 av 3 har blitt svindlet på nett
  • 7 av 10 sier de kunne blitt lurt av falske nettbutikker
  • 2 av 3 er redde for å bli utsatt for ID-tyveri

(Kilde: Frendeundersøkelsen)

Mistenker du at du er svindlet, gjør dette:

Ta kontakt med banken din!

Jo raskere du gir oss beskjed, desto raskere kan vi handle og forsøke å forhindre svindelen fra å bli gjennomført. Her er det viktig å huske på at når du snakker med banken din, så vil vi aldri be deg om å oppgi BankID eller passord.

Få oversikt!

Hva er det som faktisk er på avveie? Kan du allerede se at det mangler penger på noen av kontoene dine? Er det innlogginger med BankID som er på avveie eller er det kortopplysningene dine? I en dialog med banken er det greit å få klargjort disse faktorene.

Anmeld det!

Ikke minst, anmeld forholdet. Dette kan du gjøre på telefon 02800 eller på din lokale politistasjon. På den måten kan du dokumentere at du har blitt utsatt for en kriminell handling. I tillegg kan du og politiet sikre evt. digitale spor. Her er det lurt å ta med skjermbilder av svindelen, om du har dette tilgjengelig. 

Ingrid i kundesenteret

Vi er her for å hjelpe deg.

Har du noen spørsmål eller trenger hjelp, kontakt vårt kundesenter eller din rådgiver. 

📞 73 85 50 00

Du kan også ringe det samme nummeret utenfor åpningstid for sperring av BankID / kort.  

Sperr kort i nettbanken