Tekst: Frende Forsikring (Frende.no)
November er den store handelsmåneden og tusenvis av nordmenn gjør gode kupp i førjulstida på nett. Tidligere måtte du vente til selve Black Friday eller Cyber Monday for å få de gode rabattene. Nå starter den ville handelsperioden allerede 1. november med Black Month. Tilbudene er mange, og slik unngår du å gå i svindelfella.
Økt netthandel betyr et hav av muligheter for svindlere. De er klare til å lure deg som er ute etter å gjøre et julegavekupp. Ifølge Klarna sin undersøkelse har 300 000 nordmenn blitt lurt av falske nettbutikker. Dette tilsvarer hele 9 prosent av nordmenn som handler på nett.
Tegn på en useriøs nettbutikk
- manglende kontaktinfo
- ingen sikkerhetssertifikat (mangler hengelås-ikon før url)
- usannsynlige gode tilbud
- kun dårlige omtaler på trustpilot
Vær skeptisk til annonser i sosiale medier
Svindlere har blitt stadig flinkere til å lage innhold som ser profesjonelt ut. I både Facebook og Instagram annonserer de ofte med stilrene bilder for å markedsføre falske nettbutikker for blant annet klær og smykker. For å virke troverdige legger de gjerne til oppdiktede anmeldelser som skryter av produktene. Ved hjelp av kunstig intelligens er det også heller ikke skrivefeil å finne verken i annonser eller på nettsidene. Så her er det viktig å følge godt med!
Målet er å lokke deg inn på falske nettsider for å hente ut opplysninger fra deg. Varene de reklamerer for er ofte svært populære og prises lavere enn hos seriøse aktører. Men i stedet for å få varen du bestiller, risikerer du å motta noe helt annet, eller ingenting. Samtidig kan både personopplysninger og kortinformasjon bli misbrukt eller videresolgt til andre kriminelle. Det viktigste rådet for å unngå å bli lurt på under Black Month er gammelt, men fortsatt like gyldig: Bruk hodet og sunn fornuft. I et hav av tilbud som nesten er for gode til å være sanne, finnes svindlerne som prøver å lure deg inn. Det kan koste deg mye mer enn hva du sparer på «tilbudet».
Slik handler du trygt på nettet
- Gjør et Google-søk før du handler i en ukjent nettbutikk. Les anmeldelser fra andre brukere på Trustpilot.
- Stopp og tenk deg om før du betaler for en vare eller en tjeneste på forskudd. Bruk heller kredittkort og betalingsløsninger som Klarna og Paypal.
- Sjekk Forbrukertilsynet sin liste over falske nettbutikker.
- Ikke oppgi personlige opplysninger mer enn aller høyst nødvendig.
- Når du har betalt for en vare på nettet, sørg for at kortopplysningene dine ikke blir lagret på nettbutikken. Ofte blir du spurt om du vil lagre kortopplysningene. Svar nei til dette.
- Vil du sjekke om urlen er ekte? Dette kan du gjøre på Virustotal eller Sitesafefy.
- Fant du et kampanjetilbud? Skriv inn hele nettadressen, i stedet for å klikke på lenker fra kampanjer på nettet eller sosiale medier.
Lar vi oss lure?
- 1 av 3 har blitt svindlet på nett
- 7 av 10 sier de kunne blitt lurt av falske nettbutikker
- 2 av 3 er redde for å bli utsatt for ID-tyveri
(Kilde: Frendeundersøkelsen)
Les flere nyheter

Black Friday - en god deal, eller lureri?
Gode tilbud før jul, er alltid velkomne. Her i Norge er Black Friday blitt en dag hvor butikker lover store rabatter på en rekke varer.

Vårt kundesenter holder stengt 7. november
Vi holder stengt denne dagen på grunn av internt kurs. Du kan likevel ringe og få hjelp fra vårt eksterne kundesenter.

Hvordan beskytte din bedrift mot svindel
Mer avansert og farligere enn før.

Er du forberedt på mer ekstremvær?
Ekspertene er enige: Ekstremvær blir bare mer og mer vanlig, og vi må nok forberede oss på en fremtid som både er varmere, villere og våtere. Over halvparten av oss sier at de er bekymret for at det vil bli mer ekstremvær fremover. Hvordan påvirker dette hjemmet ditt, og hva kan du gjøre for å forhindre at du får skader på boligen din?
